گلی ز گلزار جهان ما را بس

گلی ز گلزار جهان ما را بس

از هر گلستان ، گلی
گلی ز گلزار جهان ما را بس

گلی ز گلزار جهان ما را بس

از هر گلستان ، گلی

< />

کنج عزلت


کُنج عُزلت


باز روز آمد به پایان، شام دلگیر ست و من


تا سحر سودای آن زلف چو زنجیر است و من


دیگران سرمست در آغوش جانان خفته اند


آنکه بیدارست هر شب ، مرغ شبگیرست و من


گفته بودم زودتر در راه عشقت جان دهم


بعد از این تا زنده باشم، عذر تأخیرست و من


سُبحه و سجاده و مهری مرتب کرده شیخ


تا چه پیش آید خدایا ، دام تذویرست و من


از در شاهان عالم، لذتی حاصل نشد


بعد ازین در کُنج عزلت ، خدمت پیرست و من


با چنین رعنا غزالی خُدعه ساز و عشوه باز


پنجه اندر پنجه کردن ، قوۀ شیرست و من


هر گرفتاری کند تدبیر استخلاص خویش


تا گرفتارش شوم، پیوسته تدبیرست و من


مَنعم از کوشش مکن ناصح که آخر میرسم


یا به جانان یا به جان، میدان تقدیرست و من


تا نویسم شمه ای از شرح دردِ اشتیاق


از سر شب تا سحر، اسباب تحریرست و من


                                               " ایرج میرزا "